dimarts, 11 de maig del 2010

WEBQUEST...Què és una WebQuest??

Una WebQuest és principalment, una activitat didàctica, ja que consisteix en una investigació guiada, amb recursos procedents d’Internet i que promou la utilització d’habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu i l’autonomia dels alumnes. Aquesta, es construeix al voltant d’una activitat atractiva que provoca processos de pensament superior. Es tracta de fer alguna cosa amb la informació. El pensament pot ser creatiu o crític i implicar la resolució de problemes, enunciació de judicis, anàlisis o síntesis. L’activitat no només consisteix simplement en respondre a preguntes, sinó que correspon amb allò que fan els adults fora de l’escola. Un clar exemple, és la utilització que fan d’aquestes els/les professors/es, ja que permeten el desenvolupament d’habilitats de dominació de la informació i el desenvolupament de competències relacionades amb la societat de la informació.
Una WebQuest permet que l’alumne elabori el seu propi coneixement al temps que porta a terme l’activitat. L’alumne navega per la Web amb una feina en ment amb l’objectiu de que ocupi el seu temps de la forma més eficaç, utilitzant i transformant la informació i no buscant-la.

El model de WebQuest va ser desenvolupat per Bernie Dodge en 1995, aquest, el va definir com una activitat orientada a la investigació on tota o la major part de la informació que s’utilitza, procedeix de recursos de la Web.
Així és com la definia:
"A WebQuest is an inquiry-oriented activity in which some or all of the information that learners interact with comes from resources on the internet" (Dodge, 1995).
A continuació, presentem els elements que formen una WebQuest i les característiques d’aquesta.

Els elements d’una WebQuest són:

Introducció: Estableix el marc i aporta alguna informació antecedent

Tasca: El resultat final de l’activitat que els alumnes van a portar a terme.

Procés: Descripció dels passos a seguir per portar a terme l’activitat. Inclou els recursos i l’ andamiatge (scaffolding).

Recursos: Selecció d’enllaços als llocs d’interès per trobar la informació rellevant. Aquest element forma part de l’apartat del procés.

Avaluació: Explicació de cóm serà avaluada la realització de l’activitat.

Conclusió: Recorda el que s’ha après i anima a la continuació de l’aprenentatge.

Característiques de les WebQuest:

• Impliquen la transformació de la informació, ja que requereix un procés d’investigació i transformació de la informació obtinguda.

• Són activitats en grup i per rols. Dins de cada grup l’alumne adopta el seu rol de manera que es desenvolupa un treball cooperatiu en el que l’aportació de cada un reflexa el desenvolupament cognitiu de caràcter superior (anàlisi, síntesi, avaluació, creació, etc.)

• L’activitat ha de ser motivadora i correspondre amb alguna activitat que en un determinat context seria real.

• En l’avaluació es descriu concretament els aspectes que s’avaluaran i el mode en què s’avaluen i s’assignen valors en escala depenent del grau de compliment dels objectius.

Finalment, esmentem els tipus de WebQuest existents.

Curta duració: D’una a tres sessions, amb l’objectiu de que s’aconsegueixi l’adquisició i organització del coneixement (observació, anàlisis i síntesis)

• Llarga duració: Entre una setmana i un més de classe, amb l’objectiu de que s’aconsegueixi l’extensió i processament del coneixement (deducció, inducció, classificació, abstracció, etc.)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada